Našli jste ideální pracovní nabídku, chystáte se na pracovní pohovor, ale lomcuje s vámi stres a nervozita? Potí se vám dlaně a srdce buší jako o život? Dobrá zpráva je, že nejste jediní. Špatnou zprávou ale je, že pokud vás stres ovládne, může to snížit vaše šance na úspěch. My ale víme, jak ho překonat!
Lehká tréma dokáže působit pozitivně, vyvolává v člověku pokoru a přiměje ho se na pracovní pohovor řádně připravit. Příliš velký nával nervozity a stresu vás však může paralyzovat a zcela změnit dojem, který po sobě zanecháte.
Pokud vás nervozita snadno ovládá, určitě víte, že oblíbená věta Nestresuj se, vždyť o nic nejde! úplně nefunguje. Existuje však celá řada drobných věcí, které vám nejenže pomohou nervozitu zvládnout, ale možná se jí i úplně zbavit! Připraveni? Jdeme na to!
Důkladně se připravte
Nervozita často pramení z tak banální věci, jako je nepřipravenost. Mnohdy se proto stačí ujistit, že víte všechny zásadní informace o dané firmě nebo společnosti. Projděte si jejich webové stránky, historii firmy, sociální sítě a zjistěte si informace o lidech, se kterými se můžete setkat.
Kromě toho si projděte také své portfolio a zodpovězte si otázku, co můžete danému zaměstnavateli nabídnout. Uvidíte, že už po tomto kroku z vás nervozita lehce opadne. Podvědomě totiž budete vědět, že jste připraveni na celou řadu otázek, které by vás jinak vyhodily z rovnováhy.
Trénujte pohovorové otázky
Veškeré nabyté informace se pokuste přetavit do odpovědí na otázky, které se na pohovorech běžně objevují. Poté si nejčastější otázky při pohovoru pokládejte a trénujte. Klidně si k tomu přizvěte dalšího člověka nebo to zkuste před zrcadlem. Snadno tak zjistíte, na co máte problém odpovědět nebo v čem máte mezery.
Připomeňte si své úspěchy
Zdrojem nervozity často bývá pocit, že se pro danou pozici necítíte dostateční nebo dost dobří. Změňte proto svou perspektivu a připomeňte si, proč byste dané místo měli dostat. Zaměřte se na své silné stránky a dosavadní úspěchy. Když si začnete skutečně věřit, vaše tělo se tomu přizpůsobí. Při pohovoru však nezapomeňte na pokoru. Příliš samochvály nepůsobí dobře.
Cvičně navštivte místo pohovoru
Nikdy jste v místě pohovoru nebyli? Najděte si přesnou adresu a naplánujte si, jak se na místo pohodlně dopravit. Pokud jste i přesto nervózní z toho, že nestihnete přijet načas, udělejte si do místa pohovoru zkušební výlet. Zjistěte si, jak dlouho trvá cesta i kam přesně jít a celou věc si prožijte. Už taková drobnost dokáže hladinu stresu výrazně snížit.
Udělejte si časovou rezervu
V den pohovoru nenechte nic náhodě. Na místo vyrazte s časovou rezervou. Pokud se něco zkomplikuje, nebudete ve zbytečném presu. Po příjezdu chvíli relaxujte v autě nebo si zajděte na dobrou kávu do blízké restaurace.
Mějte v někom oporu
Říká se, že sdílená starost, je poloviční starost. Proto si najděte někoho, kdo vám bude v den pohovoru oporou. Požádejte ho, ať vás doprovodí nebo vám jednoduše poskytne telefonickou podporu. Rozhovorem s druhou osobou navíc rozptýlíte své myšlenky.
Naplánujte si odměnu
Lidé mají často pocit, že pohovorem nebo jakoukoliv jinou stresující událostí končí svět. Proto si v den pohovoru uvědomte, že i kdyby setkání nešlo podle představ, za chvíli skončí a den bude normálně pokračovat. A dokonce může být i krásný!
Naplánujte si setkání s přáteli, výlet nebo kino. Zkrátka se upněte k hezkým momentům, které přijdou. Rozhodně se neupínejte k představě, že je pohovor vrchol daného měsíce nebo dne. To vás jen vystresuje a rozhodně to lepší výsledky nepřinese. Pro přípravu jste udělali maximum. Není proto důvod na to stále myslet.
Zklidněte se pravidelným dýcháním
Pokud jste se nahlásili na recepci a nyní čekáte na příchod personalisty, je možné, že se opět hladina stresu zvyšuje. Bušení srdce nebo nervozitu snadno zklidníte pravidelným dýcháním metodou 4-4-4-4:
- 4 vteřiny se nadechujte
- 4 vteřiny zatajte dech
- 4 vteřiny vydechujte
- 4 vteřiny opět zadržte dech a celý cvik opakujte
Tato metoda usnadňuje uvolnění těla a návrat k normálnímu dýchání po stresové situaci. Kromě toho zlepšuje také soustředění a čistí mysl.
Nasaďte úsměv
Je pro vás těžké se usmívat? Překonejte to. Jednak budete vypadat přístupněji a současně úsměv zklidní váš srdeční tep. Studie totiž ukazují, že úsměv dokáže ošálit vaše tělo, přesvědčit ho, že jste v duševní pohodě a navést ho k uvolnění hormonů štěstí.
Buďte sebevědomí
Nemáte situaci pod kontrolou? Nedejte to na sobě znát. Přistupujte k celé věci sebevědomě a nikdo si toho ani nevšimne. Bojíte se podat někomu ruku, protože se vám potí dlaně? Starost hoďte za hlavu! Nejlepší je ruku podat sebevědomě, stisknout, usmát se a podívat se danému člověku přímo do očí. Tato technika zaručí, že nikdo vaši dlaň vnímat nebude.
Mluvte pomalu, nahlas a uvědomujte si přítomný okamžik
Při pohovoru pak mluvte klidně, pomalu, ale zřetelně. Před odpovědí na otázku se vždy nadechněte a uvědomujte si svou odpověď. Uvidíte, že po pár minutách bude stres pryč. Nezapomeňte také na úsměv a oční kontakt. Pokud něčemu nerozumíte, doptejte se.
Přijměte, že jste ve stresu
A nakonec to nejdůležitější. Pokud jste ve stresu, nesnažte si nalhat opak. Tuto skutečnost přijměte a pracujte s ní, jak jsme si ukázali v předchozích bodech. Při stresových situacích se navíc do těla uvolňuje adrenalin, který vám může pomoci ze sebe dostat to nejlepší. Berte ho jako hnací motor.
Podle autorky knihy The Upside of Stress Kelly McGonigalové navíc nával stresu v určité situaci funguje jako vakcína. Když si ho totiž připustíte a budete s ním pracovat, příště už pro vás bude podobná situace klidnější a jednodušší.
Usilovat o vysněnou pracovní pozici by nemělo být skličující. Pokud jste se navíc dostali do dalšího kola výběrového řízení, je patrné, že jste personalistu něčím zaujali. Tohle si proto znova připomeňte hned na začátku pohovoru!